L’Albufera, i els seus ports

16 julio, 2018
1 min read
A l’Albufera, i als seus ports, la vida no s’entén sense els usos de les barques -bé amb perxa o corda- per a la pesca, la caça, el transport, l’agricultura, etc.
Segons els usos d’aquestes embarcacions es construïen diferents tipus de barques, com la barca, el barquet, el barquetot, el marimatxo o el ravatxol.
Al voltant de la construcció de les barques existeixen diversos oficis, com el fuster de ribera o mestre d’aixa, el calafat, el veler i el cordeller. En aquesta tasca s’utilitzen diferents eines com les garlopes, l’aixa, les barrenes, els gats, el rosset, les serres, les esquadres, el punta corrent, les paletes i el martell de calafat.
L’abandó progressiu d’aquest mitjà de transport, fruit de l’aparició dels mitjans de comunicació terrestre i el progressiu deteriorament del mitjà natural en el qual es desenvolupava la barca com a mitjà de transport, ha ajudat al fet que, tant  la professió de calafat, com els usos de la barca siguen quasi exclusius d’uns pocs, que per herència  o per un interès particular han conservat aquest mitjà de transport i de vida.
L’embarcació més emblemàtica de la zona era la “Vela Llatina” que s’utilitza en la zona des des del s. II a. de C. Esta embarcació de vela triangular aprofitava les característiques del llac amb els corrents de vents que el caracteritzen .
Hui aquest element s’intenta recuperar, i es busca la seua conservació per a mantindré la tradició i amb finalitat recreativa.
A Catarroja, quan arriba setembre, es produeix una cita ineludible en el  calendari que centra les mirades en el Port de Catarroja. Diverses embarcacions arribades des de Silla, El Palmar i la pròpia Vila de Catarroja, es remunten als antics sistemes de pesca i navegació per competir amb habilitat i domini del vent en l’exhibició de Vela Llatina

Sobre mi

Valencia recetas y gastronomía Ama la sitiología #gastronomia #paella #bibliografo detesta lo desabrido y frugal. Es @cocimaniaco con #recetas

Follow Me

Previous Story

Recepta de l’allipebre de Catarroja

Next Story

Exhibición de barquito a pértiga y de Vela Latina Catarroja

Latest from Blog

Receta tradicional del Rossejat Torrentí

Imágenes de la RecetaIngredientesInstrucciones 🖨️ Imprimir Receta 📲 Compartir en WhatsApp El Rossejat torrentí es uno de los platos más singulares de la gastronomía valenciana. Un arroz al horno contundente, festivo y con un rasgo único: la combinación de pelota salada y pelota dulce, que equilibra sabores como ningún otro

Folgado pone el Rossejat Torrentí en el mapa de la gastronomía valenciana

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, comparte un vídeo con la cazuela de rossejat e invita a visitar Torrent el 3 de febrero La alcaldesa envía rossejats a representantes institucionales como acción promocional del plato más emblemático de la ciudad Torrent, 02/02/2026. Con motivo de la festividad de

Receta tradicional de los “santblaiets” de Torrent

Imágenes de la RecetaIngredientesInstrucciones 🖨️ Imprimir Receta 📲 Compartir en WhatsApp Los santblaiets son unos dulces sencillos, humildes y profundamente ligados a la festividad de Sant Blai. Su fuerza no está en ingredientes sofisticados, sino en la tradición, el gesto repetido durante generaciones y el simbolismo religioso. Ingredientes (receta tradicional)
GoUp